Amb la denominació Associació Ateneu Adrianenc es constitueix aquesta entitat, que regula les seves activitats d’acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya, relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, i els seus estatuts.
Els fins de l’associació són:
Cultura
Foment i difusió de la cultura.
Contribuir al desenvolupament cultural de la ciutat.
Facilitar i promocionar l’exhibició cultural de Sant Adrià posant especial atenció en els i les joves creadors/es.
Vetllar pel coneixement, difusió de la cultura tradicional i popular.
Llengua catalana
Afavorir el desenvolupament de la llengua catalana en tots els àmbits.
Facilitar el coneixement de la llengua catalana i la seva riquesa lingüística.
Promocionar l’ús social de la llengua catalana, especialment entre la ciutadania nouvinguda.
Formació, cursos i tallers
Complementar els coneixements en els àmbits intel·lectual, cultural, artístic i de les aptituds personals, en el desenvolupament del bé col·lectiu.
Cohesió, acció social i qualitat de vida
Contribuir a fomentar la relació i convivència ciutadana esdevenint espai obert d’activitats culturals i de lleure.
Fomentar l’envelliment actiu entre les persones grans del nostre municipi.
Facilitar la plena integració de les persones estrangeres tot afavorint les relacions socials, el coneixement mutu i de l’entorn.
Garantir i normalitzar la participació en activitats culturals, de lleure i/o teixit associatiu de persones amb risc d’exclusió social.
Infants i joves
Treballar la socialització, la participació activa, el compromís i responsabilitat amb els infants i joves, fent que tinguin un espai per a proposar i decidir el curs de l’activitat.
Apropar els infants i joves a la diversitat cultural, treballant a través de les activitats els valors necessaris per a la bona convivència amb tothom.
Posar a l’abast dels infants i joves nous coneixements, experiències de descoberta i relació amb els altres.
Fer conèixer la realitat de les entitats i les opcions de lleure alternatiu que s’hi pot trobar.
Associacionisme, civisme i participació ciutadana
Oferir a la ciutadania els espais socials de l’entitat com a lloc de trobada, formació, creació i informació.
Garantir espais i recursos a les iniciatives i activitats que, d’acord amb els fins de l’Ateneu, es desenvolupin des d’altres associacions i/o col·lectius.
Sensibilitat ambiental i sostenibilitat
Fomentar el coneixement i respecte pel medi ambient.
Promocionar el consum ecològic i responsable.
Promocionar la reducció dels residu. Sensibilitzar sobre la necessitat de reduir, reutilitzar, reciclar i repensar.
Fomentar l’estalvi energètic i altres accions de lluita contra el canvi climàtic.
Per aconseguir les seves finalitats, l’associació realitza les activitats següents:
Programació estable de cinema, teatre i música. Presentació d’obres teatrals, cicles cinematogràfics, vetllades musicals, tallers de literatura, cursos d’història i cultura, conferències i exposicions, sortides cultures i caminades populars.
Acollida, suport i assessorament de col·lectius i d’entitats.
En queda exclòs tot ànim de lucre.
Poden formar part de l’associació totes les persones físiques i jurídiques que, de manera lliure i voluntària, tinguin interès en les seves finalitats.
Per integrar-se a l’associació cal presentar una sol·licitud per escrit a la Junta Directiva, la qual prendrà una decisió sobre la petició en la primera reunió que tingui lloc i la comunicarà a l’assemblea general més immediata.
Són drets dels membres de l’associació:
Són deures dels membres de l’associació:
Són causes per ser donat de baixa de l’associació:
L’Assemblea General té les facultats següents:
a) Aprovar, si escau, la gestió de l’òrgan de govern, el pressupost i els comptes anuals.
b) Elegir i separar els membres de l’òrgan de govern i controlar-ne l’activitat.
c) Modificar els estatuts.
d) Acordar la forma i l’import de les contribucions al finançament de l’associació o al pagament de les seves despeses, incloent-hi les aportacions al patrimoni de l’associació.
e) Acordar la transformació, la fusió, l’escissió o la dissolució de l’associació.
f) Acordar l’ingrés i la baixa en federacions o confederacions.
g) Sol·licitar la declaració d’utilitat pública.
h) Aprovar el reglament de règim intern i les seves modificacions.
i) Conèixer les sol·licituds presentades per ser soci, i també les altes i les baixes per una raó diferent de la separació definitiva.
j) Ratificar, si escau, la baixa disciplinària i les altres sancions imposades per la Junta Directiva per faltes molt greus.
k) Resoldre sobre les qüestions que no estiguin expressament atribuïdes a cap altre òrgan de l’associació.
a) Mort o declaració d’absència, en el cas de les persones físiques, o extinció, en el cas de les jurídiques.
b) Incapacitat o inhabilitació.
c) Renúncia notificada a l’òrgan de govern.
d) Separació acordada per l’Assemblea General.
e) Qualsevol altra causa que estableixin la llei o els estatuts.
a) Representar, dirigir i administrar l’associació de la manera més àmplia que reconegui la llei; així mateix, complir les decisions preses per l’Assemblea General, d’acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta Assemblea estableixi.
b) Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i per exercir tota mena d’accions legals i interposar els recursos pertinents.
c) Proposar a l’Assemblea General la defensa dels interessos de l’associació.
d) Proposar a l’Assemblea General la defensa de l’establiment de les quotes que els membres de l’associació han de satisfer.
e) Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s’hi adoptin.
f) Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent.
g) Contractar els empleats que l’associació pugui tenir.
h) Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat.
i) Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de l’associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme.
j) Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s’hagin d’encarregar de cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups.
k) Dur a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:
– subvencions o altres ajuts
– l’ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana
l) Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvis a qualsevol establiment de crèdit o d’estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es determina a l’article 28.
m) Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General.
n) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a algun altre òrgan de govern de l’associació o que li hagi estat delegada expressament.
Els acords de la Junta Directiva s’han de fer constar en el llibre d’actes i els han de signar el secretari i el president.
En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s’ha de llegir l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
a) Dirigir i representar legalment l’associació, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
b) Presidir i dirigir els debats, tant de l’Assemblea General com de la Junta Directiva.
c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat.
d) Establir la convocatòria de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva.
e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l’associació.
f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les delegades per l’Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president és substituït, en cas d’absència o malaltia, pel vicepresident —si n’hi ha— o el vocal de més edat de la Junta, per aquest ordre.
El tresorer té com a funció la custòdia i el control dels recursos de l’associació, com també l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel president, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o d’estalvi.
El secretari ha de custodiar la documentació de l’associació, aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l’Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de socis.
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball, les han de plantejar els membres de l’associació que vulguin formar-los, que n’han d’assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s’ha d’ocupar d’analitzar les diferents comissions o grups de treball, els encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de les seves actuacions.
Els recursos econòmics de l’associació es nodreixen de:
Tots els membres de l’associació tenen l’obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini l’Assemblea General a proposta de la Junta Directiva.
L’Assemblea General pot establir quotes d’ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s’han d’abonar per mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i quotes extraordinàries.
L’exercici econòmic coincideix amb l’any natural i queda tancat el 31 de desembre.[6]
En els comptes corrents o llibretes d’estalvis obertes en establiments de crèdit o d’estalvi, hi han de figurar les signatures del president, el tresorer i el secretari.
Per poder disposar dels fons n’hi ha prou amb dues signatures, una de les quals ha de ser la del tresorer o bé la del president.
L’òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses pels socis.
Aquestes infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar des d’una amonestació fins a l’expulsió de l’associació, segons el que estableixi el reglament intern.
El procediment sancionador s’inicia d’ofici o bé com a conseqüència d’una denúncia o comunicació. En el termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita l’expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva, l’adopta aquest òrgan de govern també dins d’un període de 15 dies.
En els casos de sancions per faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades poden sol·licitar la ratificació de la sanció davant la primera Assemblea General que tingui lloc.
L’associació es pot dissoldre si ho acorda l’Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.